Udvalgte værker
|
|
Fortrængte Billeder Projektet ”Fortrængte billeder ” begyndte i september 2015. Det er 8 motiver, der er gennemarbejdet som monotypi på hvert 9 stokke /stadier. En seriel proces der udmønter sig i 320 værker. Motiv i disse billeder er kunsthistorien som begreb og de begrænsninger der ses i den. Derfor beskæftiger jeg mig med fortrængninger. Billed elementer, der ikke optræder i Kunsthistoriens brede vej.De Fortængte Billeder blev senest vist på Vrå Udstillingen in 2019. Læs om motivet og se de farverige tryk |
|
Tungerækkende Figur En granitfigur med en tungerækkende person er forlæg for en række værker over en årrække. Stenfiguren findes i Vor Frue Kirke i Ålborg og stammer fra den oprindelige 1100-tals kirke, der var udsmykket med romanske granitfigurer. Gorm Spaabæk har brugt motivet til at skære et stenrelief, lave tegninger, grafiske tryk og senest en serie af farverige træsnit.Serien af træsnit med den tungerækkende figur blev vist på Vrå Udstillingen i 2022. Tungerækkende figur fra Vor Frue Kirke i Ålborg |
|
Dobbelthovedet
Hugorm En hugorm med to hoveder blev fotograferet for nogle år siden og motivet er blevet brugt til en serie af store træsnit. Læs om motivet og se de store tryk |
|
Dragen
fra Grønbæk Kirke Et dragemotiv skåret i sten i en korbue i Grønbæk Kirke ved Viborg er forlæg for en række store træsnit i mange farvevariationer. Se den originale stenudsmykning og nyd Gorm's farverige træsnit |
|
Løven
fra Øster Brønderslev
En løve i en vindueskarm i middelalderkirken i Øster Brønderslev har i mange år fascineret Gorm Spaabæk og inspireret til tegninger, stenbilleder og ikke mindst en stor serie af farvestrålende træsnit. De har været udstillet på Vraa Udstillingen 2011, i Aalborg Kunstpavillons jubilæumsstilling og indgik i den store retrospektive udstilling i Kunstbygningen i Vraa i 2012. |
|
Tema
om Irak krigen
Gorm Spaabæk lavede i anledning af Irak krigen en suite med store træsnit. Se den specielle Irak side: |
|
SREBENICA
- en milepæl
Da Jugoslavien brød sammen i etniske voldsorgier, i første del af halvfemserne, fik det nationalistiske et andet perspektiv, også for mig. I forsommeren 1995 havde FN garanteret den lille by Srebrenica som en helle, en sikker zone. En lille gruppe hollandske FN-soldater skulle garantere sikkerheden, og tusindvis søgte sikkerhed her, flygtninge fra omegnens landsbyer, der var tømt for muslimer. Overfyldt med titusindvis af flygtninge, både mænd, kvinder og børn. Også mange bosniske mænd, der stadig var bevæbnede.
|
|
Bertrams
”Kain” og ”Hjemme hos Bertram”
Gorm Spaabæk har igennem flere år arbejdet med en motivkreds inspireret af Helge Bertrams maleri "Kain". "Kain" og "Hjemme hos Bertram"
|
|
Monumentale
portrætter af Evald Tang Kristensens fortællere
Evald Tang Kristensen (1843-1929) er en af de største folkemindesamlere ikke blot i Danmark, men i Europa. Igennem mere end 50 år indsamlede han viser, eventyr, sagn, beskrivelser, historier og levnedsbeskrivelser fra omkring 6500 meddelere, hovedsageligt i de fattige klasser. Gorm Spaabæk har lavet en serie af store træsnit med portrætter af fem af fortællerne. Heroiske portrætter af fem af Evald Tang Kristensens fortællere
|
|
Kokkolitter
Et rådgivende ingeniørfirma, med olieboring som speciale, bestilte en serie af illustrationer hos Gorm Spaabæk. Motivet for serien skulle tage udgangspunkt i mikroskopiske alger kaldet "kokkolitter", som blev lejret i kridtlag for millioner af år siden. Disse illustrationer dannede senere grundlag for et grafisk tryk, som blev brugt til medlemsgave i Aalborg Kunstpavillon for året 2011. Fotos fra arbejdsprocessen med Kokkolitter Fotos af trykning og signering af årsgaven Link til LARSEN RESERVOIR APS |
|
Verdens Oprindelse
Det startede i 2008 med en indbydelse fra arrangørerne af kulturnatten i Aalborg. De bad Gorm Spaabæk om at lave plakaten til arrangementet. Den bærer titlen ”Uendelighed,” L`origine du Monde ”Altings oprindelse”. Senere er dette motiv videreudviklet i flere serier af træsnit, hvor farvevariationerne er med til at udvide og udforske motivet. Læs mere om plakaten og motivet "Verdens Oprindelse"
|
|
Afrika,
eller
Lumumba som Zebra Vendsyssel Kunstmuseum i Hjørring har for nyligt købt det største træsnit, som er fremstillet i Danmark. Læs mere
og motiv og baggrund for det monumentale træsnit.
|
|
Sendebuddet
Med forlæg i et af sin fars malerier har Gorm lavet en serie af flerfarvede træsnit under titlen "Sendebuddet". |
|
Bjergesø
Alderdomshjem
Mine forældre var alderdomshjemmets bestyrerpar, og Bjergesø alderdomshjem, er det tætteste jeg har på et barndomshjem. Boede her fra 1959 til sommeren 1967, hvor vi flyttede til Skagen. Læs hele teksten om dette motiv og se tegning og træsnit af Bjergesø Alderdomshjem
|
|
Dialog
med Käthe Kollwitz Käthe Kollwitz (1867–1945) var en tysk maler, grafiker og billedhugger, som især er kendt for sine billeder af fattige arbejdere i Berlin. Gorm Spaabæk har igennem mange år haft en reproduktion af en af hendes tegninger. Den har givet inspiration til en gendigtning. Se gendigtningen af Käthe Kollwitz
|
|
Portrætopgaver
Gorm Spaabæk udfører portrætopgaver på bestilling. Herunder findes eksempler på de opgaver han har løst. I nogle tilfælde omfatter opgaven portrætter i forskellige medier herunder tegning, maleri og stenbilleder. Portrætter af brødrene Andreas og Emil De to fætre Kasper og Frederik Søskendeflokken Peter, Mathias, Jonas, Louise og Benjamin
|
|
Selvportrætter
Gorm Spaabæk vender jævnligt tilbage til selvportrættet som udtryk. Se eksempler på selvportrætter
|
|
Portrætter af nyfødte børn
Gennem de forgange 30 år har Gorm Spaabæk tegnet portrætter af et større antal nyfødte børn, dels hans egne og dels venner og bekendtes afkom. |
|
Træsnit
Gorm Spaabæk's træsnit har en lang historie og findes i alle størrelser. Nogle af de største har en motivflade på 6-9 kvadratmeter mens andre er meget mindre og tætte i formatet. Gorm laver træsnit i både enkelt og flerfarvede udgaver. Se et udvalg af træsnit |
|
Malerier
Gorm Spaabæk begyndte sin karriere midt i 1970erne som maler. Han har igennem 35 år lavet en lang række malerier. Her er et udvalg fra 1974 til 1982
|
|
Raderinger
Gang på gang benytter Gorm Spaabæk radereringsnålen til at udtrykke sig på kobberplader. Nogle gange er formatet småt mens det andre gange er meget stort. Her er links til et udvalg af de mange raderinger Gorm Spaabæk har fremstillet. |
|
Kalk
og granit - Undersøgelser i
klassisk dansk kunst
Gorm Spaabæk har i mange år arbejdet med motiver fra kalmalerier og granitskulpturer fra danske middelalderkirker. Her er et udvalg af de mange værker. Sektionen bliver løbende udbygget i takt med at de mange værker bliver digitaliseret. Drager, løver, enhjørning plus en kentaur Hoveder, masker, gravsten samt jærtegn Tungerækkende figur fra Dronninglund Kirke Stenfigurer fra Vor Frue Kirke i Aalborg Løve fra Øster Brønderslev Kirke
|
|
Forsider,
omslag og andre illustrationer i publikationer
I gennem tiden har Gorm Spaabæk illustreret bøger og tidsskrifter og ligeledes har hans grafiske arbejder fundet vej ind i de elektroniske medier. I denne sektion præsenteres en række eksempler på illustrationer i både trykte og elektroniske medier.
|
|
Mur,
Rum og Kar
Et tilbageblik på 1980erne hvor Gorm Spaabæk udstillede lerkar og skulpturer i meget store dimensioner i København. Katalog fra udstillingen "Kar", Rådskælderen, Charlottenborg Fotos fra udstillingen "Kar", Rådskælderen, Charlottenborg Fotos fra udstillingen "Mur, Rum og Kar", Nørrebrohallen
|
|
Blandede
bolcher - Et eklektisk udvalg af Gorm Spaabæk's ældre grafiske
arbejder
Her er lidt forskellige grafiske arbejder fra 1982 og frem til idag |
|
11
træsnit til regionens 11 kommuner De 11 træsnit, som her præsenteres er en opsamling, i et andet medie, træsnit af udsmykningen på KMD´s bygning på Aalborg havn, afsluttet februar 2007. Hvert træsnit er lavet i et oplag på 12 eksemplarer, og de er trykt i flere farvevarianter. Se de 11 træsnit og læs om deres baggrund
|
|
© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet. |