Fernisering på "VÆRKSTED IV" 2016

 

Skærtorsdag var der fernisering på udstillingen VÆRKSTED, som blev holdt for 4. gang hjemme i Gorm Spaabæk's atelier. Udstillingen blev åbnet af Anders Mosbech.



 

Tale til Gorms fernisering    Værksted IV            Påsken 2016

 

Gorm har bedt mig sige nogle ord….fortrængte billeder et igangværende projekt

 

Jeg kender Gorm tilbage fra vi boede på Hagemanns kollegie i København

 

-Vi skulle have romersk temafest med pool i kælderen, togaer, iscenesat som et kejserligt orgie

Gorm malede vældige kulisser med illustrationer fra græske krukker og af overordentlig erotisk karakter… dem havde vi ikke set meget til i oldtidskundskab i gymnasiet…

 

-Men hvad er det Gorm kan når han griber ned i de fortrængte billeder og hiver dem frem til os i en billedlig gendigtning

 

Gorm arbejder på at udvide kunstbegrebet der er mainstrean på de store museer,  på at gøre det mindre smalsporet

 

Finde linier til folkekunsten, til historien og til videnskaben

 

Han arbejder på at være en sten skoen på det der er mainstream og på den måde skabe ny viden

 

Peter, der er lektor på DTU, fortalte at når unge forskere laver forsøg til deres PhD så kommer de nogle gange glade og siger : ”Yes, nu passer det med teorien, resultaterne passer med den kendte teori så må det jo være rigtigt”. Men hvis alt passer med den gamle teori så man jo ikke fundet ny viden…

 

Det er med en nysgerrighed på virkeligheden,    undersøgelsen,  på at  nedbryde til detaljen som omhyggelig reduktionistisk naturvidenskab og derefter genopbygning i nutiden, i relevante billeder

 

I et kæmpe format har Gorm taget fat på Muybrigde fotografiske analyse af menneskets gang. Muybirdge var en pioner der brugte fotografiet til videnskabelig analyse af bevægelse. Også billeder der afgjorde en diskussion om en galoperende hest altid har et ben på jorden…så kunne man også male det…det var en teknisk analyse, nu har Gorm gjort den til æstetik, vist de æstetiske kvaliteter

 

En konstruktionstegninger til en spidsgatter fra Ålborg værft og to fuldriggere tegnet på de middelalderlige korstole i Sæby kirke blev til en udsmykning til et boligkompleks på den gamle værftsgrund i Nørre Sundby blev …. bearbejdet til skibe skåret i fliser i gården i Nørresundby, levende når regn og sne falder på dem

 

Det er en fotografisk ferskvandsbiologisk beskrivelse af Pediastrum, mikroskopiske ferskvandsalger,der gendigtet opstår som smukke fascinerende mønstre i fliser på Vadestedet i Brovst som en æstetisk erindring om at det der hedder Vadestedet en gang faktisk var et vadested over åen, en å der nu er væk og usynlig

 

Der også er noget mere noget  med linier længere tilbage

 

Det er også en mand der finder en tohovedet hugorm og tager et billede af den der kommer i avisen. Den tohovede hugorm… ja Gorm ser linien til De tohovede drager og mytiske fabeldyr …så har de set den og hørt om den…. myten har et ophæng i virkeligheden og Gorm får fat i manden og får hele historien om den stakkels hugorm der blev stoppet af grene hvor de to hoveder kom på hver sin side. Gorm gendigter sin egen store drage med et fantastisk mønster i huden udfra fotografierne.

 

Linien tilbage til billeder fra tider og kulturer hvor der ikke var et skriftssprog . Det er tatoveringer som kropsudsmykninger … et urgammelt sprog i mange kulturer. Der er også tatoveringer på Tollundmanden. Gorm finder et tigermotiv i tatoveringer på Pazyryyk is-prinsessen fundet i Sibirien. Tatoveringer der er 2500 år gamle. Gorm genfinder en sammenlignelig tiger i  nutidig folkekunst hos tatovøren Gustavson og gendigter i samme linie med alt den koncentrerede rå energi i en tiger på spring til et glasmaleri til en institution med utilpassede unge på kant med loven….. sikkert har et forhold til tatoveringer og måske ikke så meget til kunstmuseernes kunst

 

 Nye billeder opstår til tiden … ligesom videnskaben nu kan fortælle at Egved pigen var migrant , måske var vi  alle migranter dengang,

Egtved pigens strontiumisotop signatur i hår, negle og tænder fortæller en historie om vandringer….mellem sydtyskland og jylland for 3400 år siden, ….det var før grænsekontrollen blev indført

 

 kunst kan og skal ligesom videnskab give et nyt verdensbillede der åbner for nye handlinger

  

Og her kommer edderfuglen ind i billedet ….. et benspænd jeg har fået af Gorm

 

hvordan kommer den ind i billedet, en to kg dykand der dykker ned afsøger bunden, sluger muslinger, dykker ned flere gange og fylder maven og ligger så på overfladen , tilsyneladende roligt og hviler sig,  men i virkeligheden med en muskelmave der knuser skaller og søpindsvin med pigge, og det med en muskelmave der arbejder på højtryk. Alt det gode bliver optaget og med den skider skalgrus og producerer en kolossal indre varme. Varme så det ikke er noget problem at ligge i det kolde vand. Edderfuglen er en robust type der flyver med stor fart og måbevidsthed ,,i dårlig sigt mod lyset med 60 km i timen, …men ikke som ikaros der havde hybris og fløj mod solen så vingerne smeltede…….jeg har snakket med skippere i Grønland der slukker projektørerne når de ser dem komme på radaren, for flyver de ind i projektøren så smadrer de den.

 

Ved at få et billede af hvordan bestanden så ud i fortiden, ved at se hvor mange ederfugledun der blev indhandlet af kolonimagten for 150 år siden, -der var penge i det derfor blev det minutiøst bogført-, derfor kunne det beregnes at dengang var bestanden 10 gange større, så kunne det sættes som mål og efter regulering af jagtsæsonen er bestanden næsten der oppe igen.

 

Og tilbage til Gorm: Det er  koncept, håndværk og billede

 

Der er altid mange ideer bag det Gorm arbejder med og Gorm har slugt det hele; teorierne, kunsthistorien og kunstnerne. Gorm har konsumeret det hele og bearbejdet det så ideerne har fundament og tyngde. Men hans værker kan også stå alene, selvom man ikke lige kan gennemskue hvad Gorm har tænkt er der mange lag  og ting og fascineres af. Og Gorm skal også nogen gange fortælle historierne så vi ser lagene i billederne

 
Og så vil jeg sige tak for ordet


 



 




 









 


 

 

 

 

 

 

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.