Anmeldelse af Rokkedals samling udstillet på Vendsyssels Kunstmuseum, Foråret 2003

Rokkedals samling lyser af den form for kærlighed og insigt man kun kan få gennem undersøgelse og eksperiment. En ægte samler , samler for at lære. Samleren søger det ukendte , søger netop det uforståelige .

Efter tabet af Blochs samling er den eneste offentlige danske samling man kan sammenligne Rokkedals samling med Louisianas samling i Humlebæk . Og alligevel ikke , Der er befriende lidt pompøst i Rokkedals samling . Selv om de fleste internationale kunstnere i disse to samlinger er gengangere, har værkerne i Rokkedals samling mere intimitet end Louisianas

På væsentlige områder står Rokkedals samling endog stærkere. Der er for eksempel ikke værker af Ray Johnston, William Anastasi, Shirin Nesrat , Andres Serrano eller Robert Mappletorpe i Louisianas stamsamling.

Ny femenistisk kunst står centralt i det udvalg, man kan se på udstillingen.

I 70 ´erne og 80 ´erne forkastede en generation af unge kvindelige kunstnere skulptur og maleri som medie. Man opfattede sådanne medier som kønsligt belastet og søgte i stedet udtryk, hvor man som kvindelig kunstner kunne være med til at udvikle et nyt sprog fra grunden .

Et eksempel herpå er Jenny Holtzer, der arbejder med begreber, sentenser der hugges i natursten, i stengærder eller kommunikerende med neonlys og elektriske løbebånd . der er tale om udsagn der er så enkle , at de tangerer det banale, og i det sprog skaber hun så et sart og poetisk rum .Hun kalder disse udsagn for ” truism” selvindlysende sandheder .

Andre eksempler er Yoko Ono , der åbner sit hjerte med en nøgle ( et billede der vises i kataloget!) , og Cindy Sherman der arbejder med identitet og med forskellige kvinderoller i iscenesat fotografier.

Af Shirin Nesrat, der er iransk emigrant i USA, kan man se et dokumentations foto fra Videoinstallationen ” Fervor”.Det betyder glød eller attrå og værket handler om tabuer vedrørende seksualitet , som udtrykker begær , pass ion og kærlighed hos både mænd og kvinder. Fotoet viser kontraster mellem mænd i hvide skjorter og kvinder i chador , i mørke og lys.

Begær og passion er også centralt i den amerikanske fotograf Robert Mappletorpes værk. De to portrætter af Lucy Ferry og Ken Moody viser hvor stor en portrætkunstner, han var.

Mappletorpes foto ejer en ro og klarhed, der ofte står i kontrast til hans motiv. Et eksempel er det berømte fotografi af en mand der tisser i en anden mands mund. Et billede der for 10-15 år siden var med til udløse den amerikanske variant af Rindalisme debatten.

Et andet billede, der ved den lejlighed vakte de religiøse amerikanske fundamentalisters vrede, var fotografiet ” Piss Christ ” . Her havde Andress Serrano, der er spansktalende amerikaner , fotograferet et krucifiks der var nedsænket i urin. Værket tilhører serien ” Immersion”,

Hvor Serrano har fotograferet skulpturer der er nedsænket i kropsvæsker. I Rokkedals samling er ” Dantes inferno ” fra denne serie med. Det er et meget stort , orange fotografi af en næsten overjordisk skønhed, et billede der på ny og uset måde forholder sig til den klassiske europæiske tradition og kultur. Små luftbobler skaber kontrast og stoflighed i en gylden og drømmeagtig verden .

Kiefer, Polke,Richter, Rauchenberg, Warhol, alt er overvældende godt . Der er ingen halvgode malerier her .

Et Richardt Mortensen maleri og en pragtfuld Henry Heerup i en karvskåren ramme, viser samlingens start. Et stort godt Per Kirkeby maleri er der . Og Gernes , Sol Le Witt, mange Albert Mertz værker fra den fase hvor han malede sig ud af maleriet , og en akvarel af Baselitz, der vender tingene på hovedet .

Fremragende stemningsfyldte nyromantiske landskabsfotografier af den Islandske kunstner Olafur Eliasson. En af hovedpersonerne i det verdensgennembrud ung dansk billedkunst oplever i disse år .

Jonathan Monk arbejder med kunstværk kontra ramme . Kunstværket skæres væk , så man konsekvent koncentrerer sig om omgivelser i stedet for værk . er ramme eller indhold det vigtigste ? Det er en grundlæggende overvejelse værd , også når man i fremtiden skal fylde dette nye hus…

Trykt i Nordjyske Stiftstidende 26 marts 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.