Pernelle Maegaards: Mønstre fra Hukommelsen, Forlaget Billesø & Baltzer, 2004
Michael Kviums og Peter Laugesen: Fools. Galleri Franz Petersens forlag 2004


Tilbage i firserne kulminerede Aksel Jørgensens skoles indflydelse på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Kunstnerne fra Aksel Jørgensens skole havde i en generation haft en altdominerende indflydelse på Akademiets liv. Ind kom en helt anden måde at tænke på, der forholdt sig til de forandringer der i de år skete i verden udenfor. Med et ben i hver lejr blev Professor Albert Mertz en overgangsfigur. Selvom Mertz havde sit grundlag i tankegangen fra Aksel Jørgensens skole formulerede han billedkunst som en intellektuel disciplin. For Mertz var det ikke nok at tegne og male. Som kunstner skulle man også arbejde og udvikle sig ved at orientere sig bredt og arbejde intellektuelt. Noget der efter hans opfattelse var i direkte modstrid med den måde man normalt opfattede kunst i Danmark. " I Danmark må man ikke tænke, der skal man føle ", som han ofte formulerede det.

Der er kommet to bøger om billedkunstnerne Pernelle Maegaard og Michael Kvium der begge var elever hos Mertz i begyndelsen af firserne .

Bogen om Pernelle Maegaard er en springende bog. En konsekvens af, at bogen dokumenterer Maegaards udvikling igennem 19 år. Bogen viser Pernelle Maegaard som en kunstner der afsøger muligheder i meget forskellige medier. Hun fylder den ramme der er mulig og vejen går fra gulvbelægningen i Allerød bibliotek, en blomsterkumme som skib på stationen i Helsingør og et video projekt hvor hun sammenligner mellem Hollandske og Danske svin på 140 Video skærme . Som Video kunstner er hun i allerede i firserne ( sammen med Trine Vester) , med til at arbejde Videokunst op i Danmark.

Maegaards malerier er blide, sarte og næsten banalt kvindelige. I serien med formelle forgreninger trækker hun i sine mønstre på erfaringer fra Bjerke Petersen surrealistiske drømmebilleder, abstraktioner i drømmenes verden

De bedste malerier er de sidste. Fra serien til " Den store nordiske elefantudstilling " i Stockholm i 2004. Her er humor og ironi åbenbar, og man kommer til at tænke på de store danske børnebogskunstnere, som for eksempel Arne Ungermann og Egon Mathiesen .

Michael Kviums 119 små malerier fra serien " Fools " , er ligeledes fyldt med humor, men her er der bestemt ikke tale om nogen kvindelig humor. Derimod møder man her en maskulin sovesals terminologi af værste slags. Det vrimler med tissemand og snotklat og man kan for eksempel her møde et mande hoved der er fuldkomment fyldt op, med et nøgent kvindebryst. - Og Peter Laugesen skriver korte tekster.

Det er billeder der bevæger sig i et primalt drengerøvs univers og alt dette prut og bøvs er kun til at holde ud, fordi det er så blændende godt malet.

Bogen Fools viser 119 små portrætter( 30 x 30 centimeter.), og man kan se denne serie af fjolse portrætter som en lang række formstudier, hvor Kvium gennemarbejder forskellige billedsproglige problemer fra den Europæiske kunsthistorie. Man møder for eksempel elementer fra Fransk rokoko maleri, Goya, Skagensmalernes farve og teknik, og Svend Wiig Hansen. Men det vigtigste brud ved disse billeder er, at der sker en generobring af det fortællende maleri.

Og fælles for Pernelle Maegaard og Michael Kvium er, at de både kan føle og tænke.

17 august 2004
Gorm Spaabæk

 

 

 

 

   

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.