Værkstedet i marts 2009 - Forberedelse til udstillingen i Hirtshals Fyrtårn

 

Herover ses farvevarianter af det store træsnit "Hjemme hos Bertram"

Bertrams ”Kain” og ”Hjemme hos Bertram”

Selvom Helge Bertram er overset, ser jeg ham, som en af forrige århundredes mest markante Nordjyske billedkunstnere.

En af den slags kunstnere, der fylder meget i den kunstneriske diskussion,
og en af de kunstnere der har stor betydning, som den væg man spiller bold op ad.

Som født og opvokset i Aalborg, var havnen, og vandet et udgangspunkt i Bertrams selvopfattelse. Og den rå fabrik og industri byens tankesæt brugte han videre, ind i kunstens verden, i Holstebro, i de store banebrydende udsmykninger.

Helge Bertrams store ( 170x 76 centimeter ) Maleri ” Kain ” er et ungdomsarbejde, fra 1940, og modellen til dette billede er en meget ung Bjørn Wiinblad.

Det er en ældgammel disciplin i det billedkunstneriske fag at gendigte, omskrive, eller gå i dialog med et fortidigt værk. Noget Helge Bertram også praktiserede i sin værkserie ”Spillets regler”

Fra foråret 2008 har jeg været ”Hjemme hos Bertram”. Skåret træsnit og trykt med udgangspunkt i Bertrams maleri. Motivet er en ung kvinde der står på samme måde som Bertrams ”Kain.” På Vrå Udstillingen 2008 viste jeg et par tryk i en farve, og har nu udviklet motivet i flerfarve tryk.

På Udstillingen i Hirtshals fyr er et par stykker af disse tryk med.

 

Helge Bertram: Kain 1940
170x76 centimeter

 

 
I fyrtårnet i Hirtshals udstiller Gorm Spaabæk desuden en række farvevarianter af plakaten til Kulturnat i Aalborg.

Kulturnatten i Aalborg fandt sted i oktober 2008. Gorm Spaabæk skar motivet til plakaten og det bærer titlen ”Uendelighed,” L`origine du Monde ”Altings oprindelse”. Han skriver om sit valg  af motiv:

Tema…Uendelighed.

Opgaven er løst ved en moderne gendigtning af Courbets maleri, ” L`origine du Monde ”. Her oversat til ”Altings oprindelse”. Formelt er motivet en nøgen kvinde, spredte ben, set nedefra. Det er der, hvor vi alle kommer fra, og en af de få fællesoplevelser vi, alle levende mennesker, har. Det er den første og måske største visuelle oplevelse i vort liv. Det er der hvor vi er kommet ind og der hvor vi kommer ud. Altid og igen, uendeligt og Altings begyndelse.
Et afgørende element i dette værk er, at det formelle motiv er vendt på højkant, så motivet ikke er umiddelbart aflæseligt - Og når man kender koden, kan man ikke se andet.
Et andet lag er den praksis, at Danmark skal missionere i andre lande, at vor religion er ytringsfrihed. At alle ska ha lov til at tegne Muhammed. Ytringsfrihed er en nøgle diskussion for mig, men jeg mener at det er de enkelte landes befolkninger, der skal bestemme i eget hus. At de selv skal ta den diskussion og stille deres egne krav.
Efter min opfattelse er vi ikke bedre end andre. Fundamentalisme er også en levende del, af den kristne danske kultur. Og det er en diskussion, som hver generation må ta på ny. Efter min opfattelse skal vi ikke belære andre lande. I stedet ku vi se på os selv, og vore egne mørke pletter.
Det gode spørgsmål er så, om vore grænser for ytringsfriheden er,,,, ikke ved Muhammed…, men ved livets symboler og livets begyndelse….. Noget der altid er det samme og altid er forskelligt, og seksualangst.
Kan plakatens situation klare et billede af en uendelig glæde og af det sted, hvor vi alle kommer fra.
Det er en god diskussion …

 

 

 

 

 

 

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.