Anmeldelse af bogen " Boxer " af Nikolai Howalt med forord af Edward Bunker



Det nye Fotografi er et vigtigt element i den moderne billedkunst. Mange kunstnere sætter virkeligheden i en ny kontekst, og fortæller derved historier. Noget man for eksempel kan se hos kunstnere som Nan Golding eller Richard Billingham, og i Danmark med Jens Haaning og Trine Søndergaard .

Et andet markant dansk eksempel på det ny fotografi, er fotografen Nikolai Howalts portrætter af drengeboksere. Billeder man kan ses bogen i " Boxer," hvor der er trykt 42 af disse portrætter.

Howalt tager udgangspunkt i det rum der opstår inden og efter en boksekamp. Alle drenge er fotograferet to gange, en gang inden og en gang efter deres boksekamp, og alle de unge boksere ser ind i kameraet, fra den samme afstand og op mod den samme baggrund.

Det er en meget voldsom og stærk oplevelse at aflæse hvorledes kampen har sat spor i disse unge bokseres kropssprog og blik. Der er tydeligvis tale om drabelige kampe.

Bag i bogen kan man se de unge bokseres alder og hvor mange kampe den enkelte bokser ialt har haft. Ofte er det drengenes første boksekamp og det er næsten ikke til at bære at aflæse kampens spor på krop og sind .

Det er en smertelig og meget smuk bog. En bog der handler om at møde modstand, smerte og om at blive voksen. Det er en bog der forholder sig til virkeligheden og et godt eksempel på hvorledes fotografiet som medie, med en ny realisme, i disse år, åbner nye muligheder.

3 oktober 2003

Gorm Spaabæk

Trykt i Nordjyske Stiftstidene den 12 november 2003 under titlen "Før og efter kampen"

 

Nikolai Howalt: Foto fra bogen Boxer 2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

© Gorm Spaabæk. Alt indhold er ophavsretligt beskyttet.